Welkom op de pagina van groep 6 a

Beste ouders, verzorgers en kinderen van groep 6A,

De Gelukskoffer Thema 3

De aankomende  lessen gaat over dankbaarheid.
We staan met de leerlingen stil bij wat dankbaarheid is, waarom het belangrijk is en hoe je dankbaarheid kunt uiten.
 Ook kijken we welk effect het uiten van dankbaarheid heeft op je eigen geluksgevoel en op dat van een ander. Wat is dankbaarheid precies?
Veel mensen zien dankbaarheid als iets wat je eigenlijk alleen laat zien wanneer je een cadeautje krijgt, of wanneer iemand iets voor je doet. Maar het is veel meer! Het is verbazing, waardering, iets van de zonnige kant bekijken, iemand bedanken in je leven, een ‘groter iets’ bedanken.
Dankbaarheid is ook dingen niet gewoon vinden, een vorm van mindfulness; de kracht van de aandacht in het NU. Je ‘zegeningen tellen’.
 Dankbaarheid is vooral een goed medicijn tegen negatieve emoties. Het kan je humeur direct positief beïnvloeden en zo je dag en je leven veranderen.
Waarom is dankbaarheid belangrijk? Mensen die regelmatig even stilstaan bij de mooie dingen in hun leven zijn vaak gelukkiger dan mensen die dat niet doen.
Dat is fijn, vooral omdat dankbaarheid uiten eigenlijk best gemakkelijk is. En je voelt je er al heel snel gelukkiger door.
 Als je dankbaar bent:
• heb je minder last van negatieve gevoelens zoals verdriet, boosheid of angst;
• help je anderen eerder, waardoor anderen ook liefdevoller zijn naar jou;
• kun je meer genieten van de dingen die je meemaakt;
• krijg je meer zelfvertrouwen;
• stop je meestal met vergelijken – jezelf vergelijken met anderen maakt je minder gelukkig;
• en ook tegen je vrienden zegt dat je dankbaar bent, wordt de vriendschap sterker.
Hoe word je dankbaar? Dankbaarheid kun je oefenen.
Hoe? Dat gaan de kinderen in deze les leren. Om te beginnen kunnen ze bijvoorbeeld bewust even stilstaan bij de mooie dingen om hen heen.
 Bij lieve ouders, of broertjes/zusjes, bij een goed gemaakte toets of een gezellig middagje spelen met een vriend of vriendin. Of misschien wel gewoon bij de zon die schijnt, een konijntje dat rondspringt in het bos, een bloemetje dat bloeit, of een mooie droom.
Kortom: dankbaarheid is belangrijk voor je eigen geluksgevoel, leuk en erg gezond

Aankomende maand:

17 tot 22 jan. CITO

Wekelijks op vrijdag wordt er een dictee gegeven waarvoor je kunt oefenen. De woordpakketten worden hieronder weergegeven.
We zijn met de methode Naut (natuur en techniek) begonnen. Dit thema gaat over constructies van gebouwen en bruggen. Twee dagen voor de toets krijgen de kinderen het werkboekje mee naar huis om te leren. Dit doen we ook regelmatig in de klas dus echt heel veel leren zal niet meer nodig zijn.

Vriendelijke groet,
Laurien en Maud

De woordpakketten van Spelling op Maat:
dicteewoorden blok 1.pdf   afgesloten
dicteewoorden blok 2.pdf  afgesloten
dicteewoorden blok 3.pdf  afgesloten
dicteewoorden blok 4.pdf  zijn we mee bezig.
dicteewoorden blok 5.pdf
dicteewoorden blok 6.pdf
dicteewoorden blok 7.pdf
dicteewoorden blok 8.pdf

Nieuws uit de groep

Groep 6a

Sorteren op:
TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Er zijn geen items gevonden.